ofte stillede spørgsmål

Jeg har nu fundet en række FAQ som jeg vil svare dybere på. Synes du du mangler svar på et raku spørgsmål så drop mig en linie via formen nederst eller mail mig.

Kommentarer omkring mine tips er brugbare må du også meget gerne skrive.

– Hvordan kom raku til Danmark ?
I 1950’erne bragte keramikeren Paul Soldner teknikken til USA. Finn Lynggaard var een af de første som i slutningen af 1960’erne afprøvede raku her i DK.  I 1970’erne begyndte amerikanerne at reducere deres emner, hvilket medførte de flotte metalliske farver som gjorde denne raku form meget populær, især i USA.

– Kan jeg forgløde i en raku ovn ?
Ja, det er bare vigtigt at du varmer ovnen meget langsomt op så du får al vandet og gasserne ud af dine emner. Jeg bruger aldrig min raku ovn til forglødningen da jeg føler at emnerne bliver meget mere skrøbelige og ujævne. Find istedet en el-ovn du kan få noget plads i.

– Kan jeg brænde raku i en el-ovn ?
ja, men det går hårdt ud over varmetrådene når du åbne ovnen ved den høje temperatur for at tage emnerne ud.

– Kan raku emner bruges funktionelt (vaser, kopper, skåle) ?
Nej. Raku er meget porøst og den karakteristiske krakelering er netop revner i glasuren. Vil du absolut bruge en vase som vase, så stil et glas ned i den eller køb noget der hedder “vand glas” i Matas

– Hvad kendetegner typisk raku ler ?
Alt ler kan bruges til raku. Jo grovere des bedre. Husk på at leret skal kunne klare de store temperaturforandringer dvs. det skal være meget elastisk, kunne udvide sig og krympe meget hurtigt uden at gå i stykker. Så ælt hellere lidt groft materiale ind i din ler hvis du er i tvivl.

– Hvad er raku glasur ?
I princippet kan al glasur bruges. Det vigtigste er at du bruger glasur som smelter ved den lave temperatur raku brændes ved, 700-800 grader.

– Hvor varmt skal jeg forgløde og brænde raku ?
Ca. 900 grader. Du kan også forgløde højere, men det er ikke nødvendigt, og du risikerer at emnet taber noget af sin fleksibilitet og det bliver sværere at glasere.

– Hvordan styrer jeg temperaturen ?
Vil du være helt sikker på din temperatur må du stille seger /orton kegler derind.

Kegle     Temperatur
022:       600°      (590°)
019:       700°      (695°)
016:       800°      (796°)
013:       850°      (860°)
011:       900°      (894°)
07:        1000°    (987°)
1:            1150°   (1154°)
5:           1200°   (1207°)

Jeg holder øje med glasuren, som går fra mat over boblen til blank. Når den er blank er quartzen flydt ud og temperaturen er høj nok til at du kan tage emnet op. Giver du den for meget, bliver den mat igen. Perioden hvor den er spejlblank er ret lang, så der går du ikke helt galt. Der er selvfølgelig specielle situationer, men førnævnte gælder til det meste.

– Kan jeg forvarme mine emner i raku ovnen mens den varmer op ?
Ja, men det er ikke så nødvendigt som med almindeligt ler og stentøjsler, da rakuler er mere porøst. Brænder du flere ladninger, så stil dine ting til forvarmning oven på ovnen.

– Hvorfor kan jeg ikke få min gas(træ)ovn højt nok op i temperatur ?
Det er et spørgsmål om den korrekte blanding af gas(træ) og ilt. Er der for ilt nok til at brænde gassen får du blot mere røg men ikke mere varme. Du kan se det ved at du har mange orange flammer. Flammen fra brænderen skal være blå. Prøv at ryk brænderen lidt tilbage fra indgangshullet, på den måde suger den mere ilt med ind. Juster også hullet i toppen af ovnen, så der er et godt flow hele vejen op. Prøv dig frem. Sidst, men ikke mindst, kan det være at din ovn ikke er foret godt nok. Giv den evt. et ekstra lag i toppen.

– Hvordan får jeg den flotte karakteristiske krakelering frem i min glasur ?
De opstår ved at glasuren køles ned, hvorved den trækker sig meget hurtigt sammen, og “sprækker”. Tag dit rødglødende emne op og pust på det (sving det rundt eller brug en blæsebælg) der hvor du vil have krakeleringen, eller lad den stå lidt længere i ovnen efter denne er slukket og låget er taget af. Hvis du efterfølgende vil reducere emnet skal du passe på med at puste for meget på det (køle det for meget ned) for så kan du ikke reducere mere på det.

– Hvordan får jeg de metalliske farver frem i min glasur ?
Ved at bruge oxider som farver. F.eks kobberoxid eller coboltoxid. Lav en reduktion med disse farver (se nedenfor).

– Hvordan får jeg de mere rene klare farver frem ?
Ved at lade være med at reducere.

– Hvad betyder “reduktion” ?
At du begrænser mængden af ilt der komme i berøring med glasuren. Glasurens effektive ingredienser giver forskellige farver alt efter om de får ilt eller ej. Når de først er helt afkølede ændrer farven sig (næsten) ikke, så det er lige i starten når emnet er rødglødende at glasurens farver ligger sig fast. Sammenlign det med et kobbertag på et hus. Det er kobberfarvet først, men med tiden “oxiderer” det og bliver grønt. Når glasuren på dit emner har nået den rette temperatur (se ovenfor) tager du det ud af ovnen og lægger det i en beholder med brændbart materiale. Du lukker denne beholder (ikke hermetisk for så kan den eksplodere). Nu sker reduktionen og efter minimum ca 15min er dit emne klar til at tage op og køle ned, og rengøre.

– Kan jeg reducere direkte i min ovn ?
Du kan begrænse mængden af ilt der kommer ind i din ovn under brændingen hvorved du kan opnå en lidt reducerede effekt. Du kan også efterfølgende, hvis f.eks. dit emne er for stor til at flytte, smide noget reduktionsmateriale direkte ned i din ovn og dække hullerne til.

– Hvilket reduktionsmateriale kan jeg bruge ?
Hvad som helst der kan brænde let.  Primært gælder det om at det brændbare materiale skal sluge ilten. Sekundært kan du få nogle gode effekter i din glasur.  Vil du helt undgår mærker i din glasur er der nogen der afbrænder ren alkohol. Jeg har aldrig selv forsøgt mig med dette. Vil jeg helt undgå mærker, bruger jeg avispapir og sætter mit emne op på f.eks. en halv mursten og lægger så materialet omkring denne og emnet. Dvs. det brændbare materiale er ikke i direkte berøring med emnet. Alligevel vil reduktionen være forskellige rundt om dit emne, da flammerne/forbrændingen vil være forskellige forskellige steder i beholderen. Vil jeg have en kraftigere reduktion bruger jeg savsmuld, helst blandet op med noget halvafbrændt savsmuld. Det antændes hurtigt og gløder godt. Bagdelen kan være lidt ekstra skrubbe arbejde bagefter da det soder meget og det kan sidde meget fast i glasuren. Men bare rolig, det kan skubbes væk. Bagdelen er dog at det kan sætte mærker, hvis dine emner kommer lynhurtigt rædglødende fra din ovn og ned i savsmulden.
Du kan også forsøge dig med tørre grannåle som har et stor olieindhold, eller med en klud dyppet i gammel motorolie. Ryger og stinker, men brænder godt og længe.

– Hvad kan jeg reducere i ?
I hvad som helst der ikke tillader for meget ilt udefra at komme ind. Det letteste og bedst mener jeg er at grave et hul i jorden og lægge en plade over. Du kan så lægge lidt ekstra jord om kanten rundt hvis røgen alligevel skulle slippe ud i større mængder. Du kan også stille dit emne på jorden, og stå stille en omvendt spand oven på. Husk på, at det er ilden der tager ilten og giver de metalliske farver, så har du ikke nok gang i ilden, risikerer du at dine ting bare bliver “røget” og kedelige.

– Skal jeg afkøle mine emner i vand ?
Det er en udbredt misforståelse at chockafkøling af det stadig varme emne er med til at “fryse” farverne endnu mere fast. farverne sætter sig allerede inden for de første par minutter i din reduktionsbeholder, så efter ca. 20 minutter sker der ikke mere med dine farver. Så det nytter ikke noget at dyppe dem i vand. Det lyder og ser godt ud og passer godt til den røgfyldte raku stemning, men giver ingen effekt andet end at der trænger vand ind i dit emne som måske kan løsne noget af din glasur eller ødelægge tid emne hvis det i forvejen var ret skrøbeligt. Jeg bruger kun vandbaljen til at vaske mine emner i mens de stadig er lunkne og skidtet løsner sig lidt bedre.

– Hvad er nøgen raku ?
Raku hvor dine emner ikke glaseres men du får effekterne fra de mærker som røg og reduktionsmateriale afsætter.

– Sætter tængerne ikke mærker i mine emner ?
Ja, det kan ske, men det er ofte fordi tangen har en farverest fra et andet emne der smitter af. Er emnet stadig varmt, så vil glasuren dække mærket igen. Du kan evt. stille dit emne op på noget så du kan løfte det op ved at stikke noget ind under bundet. Lidt besværligt, men det kan lade sig gøre.

– Hvordan rengør jeg mine emner for sod og andet skidt ?
Jo hurtigere du gør det des bedre. Skuresvamp, ståluld og skurepulver. Husk på at soden sætter sig i krakeleringerne og er en del af udtrykket.  Andre genstridige pletter må du tage som en del af udtrykket. Det er jo raku.

– Hvordan bibeholder jeg de metalliske farver ?
Med tiden oxiderer din glasur, ligesom et kobbertag bliver grønt med tiden. Det kan du ikke gøre noget ved ! Du kan spraye emnet med noget forsegler, men det hjælper kun kortsigtet og kan give emnet et utilsigtet klart skær. Den bedste måde er at brænde emnet igen, eller alternativt prøv med at give emnet et par blæs med din gasbrænder. Det er lidt svært at styre, bliver muligvis lidt ujævnt og holder ikke så lang tid da emner ikke bliver helt gennemvarmt.

– Kan jeg glasurbrænde mit raku flere gange ?
Ja, du kan brænde emnet et par gang med samme glasur hvis du ikke er tilfreds, men emnet bliver mere skrøbeligt fra gang til gang pga. opvarmningen og den hurtige nedkøling. Du kan også lægge mere glasur på (sørg for at emnet er lidt varmt inde du gør det, så holder glasuren bedre). Vi er dog her ude i det meget eksperimenterende, da du skal forudse hvordan din nye glasur reagere med den nedenstående. Men hvis alternativet er at dit emne skal smides ud pga. glasuren er det altid værd at prøve igen.

– Hvor kan jeg købe materialerne til raku ?
Prøv www.cerama.dk

– Hvor finder jeg en keramisk dansk/engelsk/dansk ordbog ?
http://www.dinoclay.com/mdpw/MDPW_English_Danish.pdf

HUSK: Du kan få flere svar, stille flere spørgsmål, på de andre sider her på hjemmesiden.

35 kommentarer

  1. Hej Lars
    De sidste par gange jeg har brændt raku, er der kommet masser af små sorte prikker min æggeskal farve, ved du hvorfor?

    VH Marianne

  2. Hej Lars
    Jeg har lavet nogle raku glasur prøver og skrevet med 3 blandede oxyder på dem, hvad der er på de forskellige af glasur og hvad de skal brændes til. Nu var det så at jeg kom i tanke om, at disse nok bliver helt sorte, da det er på det “nøgne” ler. Kan jeg bruge andet til at skrive på dem med, så man kan se det bagefter?

    • Hej Krestine,

      Ja, hvis du reducerer risikerer du sort på sort. Og voks forsvinder i brændingen… Brug lidt hvid glasur, og i stedet for at skrive (hvis der flyder ud) kan du sætte et antal prikker, eller et tegn/tal.

  3. Hej Lars.Tak for svaret, men betyder det så, at man skal ha´ forskellige temperaturer alt efter hvilken rakufarve man bruger? hvordan styre man det i ovnen? ( obs det er mest på alle mine emner med rød farve der bliver matte/forsvinder eller boblet)!!
    Hilsen
    Conny Ohlsen

    • Hej,

      Samme temperatur til alle. Den røde kan være lidt tricky og vil gerne reduceres lidt allerede i glasurbrændingen. Mit bedste tip til dig er at se til dine emner når du glasurbrænder. Når emnet er hvid/orange og du kan spejle dig i overfladen, så skal den op.

      Vh, Lars

      – Lars

      — Sent from my iPhone

      On Mon, Oct 7, 2013 at 5:22 PM, http://www.raku-keramik.dk

  4. Hej kan du hjælpe mig ang. rakubrænding! hvad er det jeg gør forkert når glasuren brænder væk på emnerne i brændingen de bliver helt matte eller farven helt væk?????
    Tak
    Conny Ohlsen

    • Hej,

      Sandsynligvis brænder du ved for høj temperatur – så ryger glasuren som netop er beregnet til lavere temperaturer. Alternativt, brænder du ved for lav temperatur – glasuren skal komme op og bliver hvid/orange og blank som tegn på at den har fået nok førend du tager den ud.

      Vh

      Lars

  5. betyder det noget hvis man glaser sit rakuemne lang tid før man rakubrænder det f.eks. 2mdr. før?

  6. Tak for svaret! Jeg må tilbage med metoden med at skære midt over. Men jeg tænker videre.

  7. Jeg kunne godt tænke mig at forme mit raku over et emne der bare kan brændes når jeg forgløder men hvad, udover papir selvfølgelig? På en hjemmeside så jeg en kunsthåndværker præsentere noget hun kaldte nedfaldsæbler. Kunne man forestille sig et æble der tørrer ind og derefter kan hældes ud af formen eller er det for ulækkert hvis det bare ligger og rådner. Idéer om sådanne forme der kan skrumpe er også velkomne. Jeg har selvfølgelig prøvet med en ballon men det var lidt livligt. På forhånd tak!

    • Hej Rosella,

      Jeg vil helt klart foretrække at bruge emner du kan fjerne inden forglødningen, ellers risikerer du at skade de andre emner i ovnen eller selve ovnen. Ballonen kan du f.eks. tage ud når leret er tørt og inden forglødningen. Ideen med æblet kan du stadig bruge. Når leret er læderhårdt uden om æblet, skærer du æblet halvt over og fjerner det rigtige æble inden i. Du kan så let sætte leræblet sammen igen, og med lidt slikker kan man ikke se at det har været skåret over. (husk et hul, så den ikke sprænger efterfølgende).

      Giv endelig lyd hvis du finder frem til andre smarte ideer.

      – Lars

  8. Hejsa
    Sidste weekend skulle jeg brænde en lang række raku-emner – mest skåle formet uden på en ballon.
    Stort set alle emnerne sprang, da de havde stået i rakuovnen i 1 min. tid – hvorfor????

    • Hej,
      Det lyder som ret tynde emner, hvilket er helt OK. Umiddelbart vil jeg skyde mig ind på at det skyldes en/flere af følgende grunde:
      1. Dine emner var ikke tørre nok – stadig vand i leret.
      2. Ikke forvarmet nok inden de kommer ned i den varme ovn. Stil dem oven på ovnen så de er god forvarmet inden de kommer ned. Og stil dem ikke direkte ned i en meget varm tændt ovn (dog OK at den stadig har varmen fra forrige brænding).
      3. Leret er for uspænstigt og ikke egnet til opgaven.
      Mit gæt er nummer 2.
      vh,
      Lars

  9. Hej . Jeg har kigget meget på din side i forbindelse med at jeg er ved at bygge Raku ovn og din side er fin fin . Jeg er på min vej blevet spurgt af flere hvorfor olietønden absolut skal “isoleres indvendigt , hvor ikke gøre det udvendigt “. jeg kender ikke svaret men tænker at der må være en grund til det indvendige da det altid ses sådan . Ved isolering udenpå må man da også kunne opnå at holde varmen indenfor i tønden hvilket vel er formålet . Måske der er en helt logisk forklaring som jeg håber du evt. har . Mvh og på forhånd tak. Inge Frederiksen:)

    • Hej Inge,
      I princippet er tønden blot en holder til isoleringen. Derfor ser du også ovne hvor det blot er filt med et trådnet omkring. Hvis du sætter isoleringen yderst vil jeg gætte på at tønden hurtigt går i stykker/smelter/forvitrer af at bliver opvarmet til glødepunktet og kølet ned igen. Jeg har dog aldrig efterprøvet det.
      vh,
      Lars

  10. Hej Lars,

    Jeg har købt nogle rigtig pæne keramik krus, men de lækker nedenunder. Er der noget jeg kan gøre, for at tætne dem ?

    mvh Henriette

  11. Hej Lars!
    Har du en opskrift på den matte kobberglasur. Jeg har altid haft en skinnende overflade m lustreeffekter m kobberoxiden, men vidste ikke at jeg kunne lave en hel mat glasur.

    • Hej Annette,
      Prøv om ikke det her skulle virke for dig. Når du reducerer skal du sørge for at der dels er nok brændbart materiale og dels at det udvikler relativt megen røg. Ideen er at røgen går ind i glasuren og gør den mat. Det skal dog ske ret hurtigt mens emnet stadig er varmt og “modtageligt”. Så godt med ild/røg omkring emnet førend du sætter låg på din reduktion. Husk iøvrigt på, at taget du emnet ud af ovnen for tidligt, dvs. førend overfladen er blank – får du også en mat effekt. Det kan du evt. også prøve om du kan lide.
      vh,
      Lars

  12. Hej Lars :0)

    Jeg vil hører til om det er alm. stentøj der bruges eller om der findes specielt ler til raku?

    på forhånd tak
    Louise

    • Hej Louise,

      Du kan godt bruge alm. stentøjsler blot du blander noget chamotte i, noget groft materiale, hvilket gør at leret bedre kan tåle de kraftige temperatursvingninger. Der findes også speciel ler til raku.

      vh,
      Lars

      • Bare det er ler med 25-35 % chamotte, holder det. Jeg bruger den fineste chamotteler (0,02) det fungerer fint. Lertøjsler fungerer også, du brænder jo ikke helt op til 1050 gr.

  13. Hej Lars.
    Har fået min egen raku ovn af en olietønde.(JUHUU) men men-når mine ting “bare” bliver rødbrune bobledede rædsler !!er det så for meget varme eller for lidt?? For lidt tid eller for længe??? Har ikke SÅ meget erfaring,men har lavet fine og smukke ting-OG FRYGTELIGE og jeg mener at tid og varme ca er den sammen .KAN jeg brænde glasuren væk igen?? Elementet ser “rigtigt” ud “-tid ca 20m. HJÆLP hvadsker der kige (SMILER) Hilsen Bente

    • Hej Bente,

      Tillykke med din nye ovn !
      Du skal holde øje med dine emner mens de varmer op i ovnen. På et tidspunkt begynder glasuren at boble. Derefter lægger boblerne sig og glasuren bliver nu spejlblank. Når du næsten kan spejle dig i de hvid/gule emner, er det tid til at tage dine emnerne op. Så skulle den være der. Går det galt, kan du sagtens brænde dit emne igen. Jo flere gang du prøver med samme emne, des mere porøst bliver det dog (med risiko for at det går i stykker).
      Lad mig høre om mit tip hjalp.

      vh,
      Lars

  14. Hej
    Jeg mangler et godt råd angående rakuglasur.
    Min grønne rakuglasur bliver altid rød/rustfarvet. Nogle gange meget mat og andre gange helt blank og skinnende. Meget pæn – men ikke grøn eller guld, som jeg gerne vil have den bliver.
    Bliver det for varmt, ikke varmt nok eller…?
    Venlig hilsen Mette Bonde

    • Hej Mette,

      Jeg skal vide lidt mere om hvad der er i den glasur du bruger, samt hvor meget og hvordan du reducerer. Men umiddelbart vil jeg gætte på at det er noget kobber der driller dig ? Den bliver grøn ved oxidering og rød/kobberfarvet ved reduktion. De metalliske farver er iøvrigt lige så lette at kontrolleret mønsteret af som farvespillet i en olieplet på vandet – dvs. umuligt. Du kan komme i nærheden af hvad du søger, men aldrig ramme det helt, og da slet ikke igen og igen. Det er slet ikke ideen med RAKU. Så skal du igang med stentøj/lertøj.

    • Jeg har været ude for det samme, men fandt ud af, at problemet er løst hvis jeg tager alle propper af ovnen mens den brænder op.

    • Har oplevet det samme en enkelt gang. Sørg for at der kommer luft til under brændingen. Luk ikke ovnen tæt til.

  15. Kære Lars
    Ved du tilfældigvis hvordan man bygger en jordovn?..eller kan du vise vejen til en/nogen der gør?

    Går igang med Raku så snart jeg har fundet formlen på en jordovn…..Glæder mig!

    En herlig side du har lavet her… til glæde for mig og sikkert mange, mange andre 🙂

    Hilsen, Jette Nordbjerg

    • Hej Jette,
      Jeg har desværre kun “opskrifter” på de ovne du ser på siden, og jeg skal være ærlig og indrømme at jeg ikke helt ved hvad du mener med en jordovn ? Er det en ovn gravet ind i en skrænt ? Eller bygget af ler ? Den brændefyrede ovn er nok det der kommer tættest på. Men jeg hører da også gerne nærmere 🙂

      • Mon ikke Jette tænker på mile brænding Metoden er ælgammel og har ikke noget at gøre med Raku De gamle jydepotter blev brædt i en mile og blev sorte. Jeg kender en meget dygtig “Pottekone”ved Varde
        jeg tror hun er på nettet.
        mvh. Filip

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: